Jak stihnout do konce roku vydat svou autorskou knihu

Jak stihnout vydání vlastní knihy do konce roku

Všiml jsem si, že poslední dobou tiskneme čím dál více knih, které si vydává sám autor. Buď jde o malý náklad, anebo byl pan Pisálek (říkejme tak v tomto článku tomu, kdo má zatím veřejností neobjevený talent na psaní a rozhodl se ho zužitkovat) odmítnut ve velkém nakladatelství. Pokud je mezi vámi pan Pisálek nebo paní Pisálková a řešíte, jak stihnout do měsíce vyrobit knihu pro vánoční trh, dnešní článek je přesně pro vás.

Odmítnutí v nakladatelství neznamená neúspěch u čtenářů

V první řadě – nezoufejte, pokud vás velké nakladatelství odmítlo. Zrovna tento týden budu dotiskovat dalších 300 knížek pro paní, která si jich 350 už odebrala před měsícem a byly okamžitě rozebrány. Paní „už zkušená“ Pisálková také neúspěšně zkoušela velká nakladatelství.

Jak to ale udělat, pokud máte své veledílo sice už napsané, ale zbývá měsíc na jejich výrobu, aby se stihlo období „kdy lidé kupují vše, aby byla pod stromečkem co největší hromada“? Začnu odzadu – je potřeba zjistit, jakým způsobem dostanete knihy k lidem. Pokud jednáte s nakladatelstvími, ta mají uzávěrku pro příjem knih první týden v prosinci. Pokud si propagaci a distribuci řešíte zcela sám, je možná už pozdě anebo je nejvyšší čas zahájit propagaci na facebooku, v mama centrech, v kavárnách (záleží na tématu knihy).

Pár praktických rad

Distribuci předchází výroba knihy a o té bude dnes hlavně řeč. Zbývá měsíc, je proto nutné se vzdát pevné šité vazby (V8), pevné vazby s měkkou obálkou (V4), tyto se už nestihnou vyrobit, knihárny berou zakázky na prosinec a ty nejlepší už mají stop stav (tak je tomu i u těch našich). Zbývá má oblíbená měkká vazba V2 (paperback). Při poptávání výroby tedy rovnou poptávejte V2 vazbu (případně kroužkovou, pokud se k tomu charakter knihy hodí).

Při poptávce volte běžně dostupné papíry, které má tiskárna, potažmo papírna běžně na skladě, tedy běžný ofsetový nenatíraný papír a křídový papír. Pokud chcete, aby vaše kniha vypadala jinak, zeptejte se přímo v té tiskárně, kde výrobu poptáváte, co mají naskladněno za jiné papíry (každá tiskárna něco takového má, protože i grafických či kraftových papírů se musí nakoupit více, než se následně použije pro tisk).

Rada č. 3: není už čas vymýšlet nějaké zvláštnosti a už vůbec ne diktovat tiskárnám jakékoliv podmínky. Tiskárny právě prochází vrcholem sezóny, spousta práce se už domlouvá na leden. Pro záruku solidního jednání si vyberte tiskárnu podle referencí od známých nebo na internetu (při troše soustředění je možné rozlišit mezi referencí „na objednávku“ a skutečnou referencí) a nějaké podmínky jim v tuto chvíli nediktujte. Takto oslovte 2, 3 tiskárny a vyberte si tu, jejíž nabídka se vám bude nejvíce pozdávat (nejen cenově, ale i formou, jakou je napsaná a rychlostí, se kterou jste ji obdržel).

Dále: Pokud nemáte připravena tisková data a poohlížíte se, kdo by vám vaše autorské dílo do tiskové podoby dostal, oslovte tiskárnu s poptávkou kompletní výroby včetně přípravy tiskového pdf. Do mailu přiložte ukázku Vaší práce, ať tiskárna vidí, kolik práce jí finalizace dat zabere a může jí tak adekvátně nacenit (je velice pravděpodobné, že cena bude vyšší, když ukázku nepošlete a tiskárna zahrne veškeré přípravné práce, třeba i ty, které už máte hotové). U černobílého vnitřku bez obrázků, bez spadávky, tedy čistě jen textu mnohdy stačí převést Word do PDF a je hotovo. Nechte to ale posoudit tiskárnu s vlastním DTP studiem, ta solidní vám vždy poradí dobře.

Pokud máte knihu těsně před finalizací a víte, že vám vaše múza pomůže knihu během 14 dní dopsat, oslovte tiskárnu už nyní s tím, že ji rovnou do poptávky specifikujte termíny. Tedy: stihnete mi knihu vyrobit do 4. 12., když vám finální tisková data dodám do 25. 11.? Anebo: stihnete mi knihu vyrobit do 4. 12., když vám finální texty připravené k přípravě tiskového pdf dodám do 18. 11? Toto jsou návrhy podle mě reálných termínů.

Doufám, že vám tento článek pomohl rozhodnout se, jestli stihnete ještě atraktivní předvánoční trh anebo knihu v klidu dokončíte v průběhu příštího. Pokud zvolíte druhou možnost a zatím nevíte, jak knihu zfinalizovat, dostat na trh, distribuovat, propagovat., neváhejte se i s tímto obrátit na nás. Co umíme, uděláme, pro to ostatní vám doporučíme menší vstřícná nakladatelství, se kterými nějakým způsobem spolupracujeme. A pokud sháníte finance na vydání knihy, zkuste www.hithit.com.

Ať vám to dnes skvěle píše!