Vícepráce? Nikdy více!

Dnes mám pro vás téma trochu povánoční. Řeknu to narovinu – článek jsem rozepsal už v lednu. Začátek roku je ale v tiskárnách běžně hlušší období a šéf po nás proto chtěl velký úklid, údržbu strojů a další zábavné práce, kvůli kterým jsem nestihl článek v termínu dopsat. Dnes se mi to ale podaří!

 Každý z nás už někdy určitě koupil nebo dostal nevhodný dárek. Nebo objednával třeba nábytek na e-shopu a až po odeslání objednávky si uvědomil, že chtěl přidat ještě jednu židli navíc pro případ, že si bratránek konečně najde v 45 letech holku a ta by na blížící se narozeninové oslavě neměla kde sedět. Nebo že teta Jarmila už vlastně nemá velikost 48, ale zvolna přešla do padesát dvojky a ty objednané šaty ji asi nebudou. Totéž se vám může stát i při objednávání tisku a my si dnes řekneme, kdy je a není pozdě na změnu parametrů, za co by vám tiskárna neměla účtovat vícenáklady nebo proč změna počtu ovlivňuje cenu 1 kusu.

Výběr správné tiskárny podle nákladu

Začneme popořádku. Před odesláním objednávky si nechte vždy spočítat konkrétní plánovaný počet kusů, který se chystáte objednat. I kdyby musela tiskárna zakázku přepočítávat několikrát. Ať už objednáváte vázanou brožuru, knihu nebo leták, vždy existuje množství, na kterém se cena takzvaně láme, a jednotkové náklady začnou klesat výrazně dolů. Zároveň doporučuji nechat si od tiskárny poradit. A to konkrétně od té, u které se chystáte zakázku objednat. Technologické vybavení se totiž liší tiskárna od tiskárny, ty největší disponují velkými B1 ofsetovými stroji, jiné B2 a B3, menší tisková centra mohou mít k dispozici kombinaci menšího tiskového stroje a digitální tiskárny. Velmi obecně lze říci, že s tiskem do cca 300 A4 se vyplatí oslovit menší digitální tiskárnu, naopak tisk 100 000 A4 letáků zřejmě dokáže levněji vyrobit ofsetový B1 stroj než jakýkoliv jiný. Může to být zavádějící rada, protože každá tiskárna má jinou cenovou politiku, ale pro základní rozlišení koho kdy oslovit to stačí.

Co si ujasnit před zadáním tisku

Máte-li tedy vybranou konkrétní tiskárnu a chystáte se zadat tisk, ujasněte si předem tyto hlavní body ovlivňující finální cenu:

Formát

V jakém formátu máte zaslat tisková data? Pokud toto neupřesníte, bude tiskárna automaticky počítat s finálními tiskovými daty s nastavenou spadávkou ve formátu pdf.

Správnost dat

Pokud si nejste daty úplně jisti, máte v ceně také kontrolu dat a případně certifikovaný nátisk? (My například nabízíme kontrolu dat zdarma, nátisk už je za peníz, papír používaný na nátisk je totiž poměrně drahý.)

Je cena za tisk kompletní?

Co vše cena obsahuje? Následnou vazbu, ořez, zabalení? Jak je to s dopravou? Kvalitní tiskárna s komplexními službami nabízí i rozvoz zakázek. Je na vás si spočítat, jestli vyjde levněji si zakázku nechat dovést nebo si udělat výletJ

Má termín vliv na cenu?

Pokud ano, měla by vám tiskárna sama nabídnout různé termíny a odpovídající ceny.

K vícepracím nejčastěji dochází v situaci, kdy si zákazník chystá data sám, nachystá je ale nesprávně a slušná tiskárna mu je bez dodatečných úprav nechce vytisknout, protože s výsledkem by nebyla spokojena ani jedna strana.

Výběr vhodného papíru pro tisk

Nebo pokud si vybíráte ne úplně běžný papír – samostatnou kapitolou jsou grafické papíry. Papírny teď nabízí nádhernou paletu grafických papírů od těch běžných hlazených, super bělených, přes metalické až po papíry s ražbou. Na super běleném papíře bude ale vidět každá „čmouha“. Ne všechny metalické papíry jsou vhodné pro potisk. Zejména na těch tmavších nemusí tisk správně vyniknout nebo nemusí být viditelný vůbec. Na papír s ražbou se zase nehodí barevné plochy, data se na něj nemusí obtisknout celá. U těchto typů papíru je proto nátisk, i kdyby jen obyčejný digitální, nezbytný. Tiskárna nemůže nést odpovědnost za to, že vybraný papír nebude pro vaše tisková data vhodný.

Pokud si s tiskárnou vše výše uvedené odladíte, neměly byste být u konečné faktury nemile překvapeni. Chcete-li úplnou jistotu, domluvte si certifikovaný nátisk. Vyberte si papír, který má tiskárna běžně na skladě (křídu, ofset, LWC…). Předem si domluvte termín, kdy má být zakázka hotová a v tomto termínu si ji převezměte.

Kdy není pozdě na opravu dat

No a co když se na poslední chvíli rozhodnete něco v datech změnit nebo v nich najdete chybu? Záleží na fázi výroby, do které se už zakázka dostala:

  • Pokud DTP oddělení nezačalo zakázku kontrolovat a vyřazovat, neměla by změna dat být samozřejmě problém. My si v této fázi za případné změny ani nic neúčtujeme, splést se může každý.
  • Jakmile je už zakázka vyřazená a bude se tisknout ofsetem, chystá ji příprava tiskových desek. To je první už ryze výrobní proces, při kterém se kromě času zaměstnance spotřebovává materiál (chemie potřebná k vyvolání, samotné tiskové desky). Pokud už jsou tedy nachystány tiskové desky a vy se rozhodnete pro změnu, je třeba počítat s vícepracemi. U nás toto vždy s klientem konzultujeme a předem ho seznámíme s konkrétní částkou, o kterou cena naroste.
  • Pokud se zakázka už tiskne, je už na opravu samozřejmě pozdě. I v tomto případě je ale dobré alespoň do tiskárny zavolat a zjistit, kolik by stála oprava. A to hlavně v situaci, kdy se produkt následně zpracovává v knihárně (ohyb, laminace, UV lak, vazba …).

Přeji Vám, ať nemusíte vícepráce řešit v žádném oboru. Hezký den!