Proč je dobré nechat si poradit aneb na co myslet při zadávání tisku

Zdravím, tady opět Vendelín. Jsem v práci, zrovna jsem do tiskárny nachystal A5 letáky. Je to sice malý formát, ale chvilku potrvá, než jich 100 000 projede tiskárnou, tak mám teď hodinku a půl věnovat se zase Vám. Mám na srdci aktuální téma, o které bych se s Vámi rád podělil.


Včera mi přítelkyně nadšeně vyprávěla historku od nich z obuvi o postarším pánovi, co si přišel vybrat nové boty. Pořád pokukoval po sezónních zimních botách do sněhu. Když se ho ale moje Eliška zeptala na příležitost, pro kterou nové boty shání a odpovědí ji bylo pracovní pohovor, taktně ho přesunula k regálům se společenskou obuví. Chvilku si s pánem povídala na téma první dojem u pohovoru, doporučila mu koupi kvalitních bot, padnoucích jak ulité ke kalhotám a saku, které si dnes na schůzku plánoval vzít. A před chvílí mi Eliška nadšeně volala, že jí od pána přišla děkovná sms. Práci dostal a při loučení mu nový šéf pochválil, jak se na pracovní pohovor připravil nejen duší, ale i oblečením. Dokonce se ho prý zeptal, odkud má ty hezké boty!


Tak jsem si hned uvědomil, jak podobné je to u nás v tiskárně. Často k nám přijde zákazník se svou představou o tisku, která má v sobě ukrytých několik zbytečností a ty by mu tisk zdražily nebo v ní chybí nápady, které vzhled a kvalitu produktu několikanásobně zvednou. Rád Vám teď uvedu hned několik příkladů, ať se jim můžete také vyvarovat, obecně ale doporučuju: nechte si poradit. Slyším Vás namítat, že to není tak lehké, když potřebujete poptávku zaslat třem, čtyřem firmám a vybrat tu nejlevnější. Ale Vy si přeci můžete hrubou představu o ceně udělat pomocí našeho online kalkulátoru ceny, zkusit různé varianty. Až budete vědět, že je to přibližně ono, zavolejte nám nebo nám klidně anonymně napište na online chat a moji kolegové zkusí vymyslet, jestli by se někde nedalo něco ušetřit nebo udělat něco jinak.


Chcete konkrétní příklady? Tady jsou! Napíšu to teď zjednodušeně, snad tím nikoho neurazím.

Formát výrobku 

Pokud chcete mít jistotu, že využijete formát papíru na maximum a po tisku nezůstanou prázdná místa, co se ořežou, zvolte A formát. Takže A3, A4, A5, A6, A7 atd. Ať už máte barevný tisk přes okraje (spadávku) nebo jen černobílou brožurku, tento formát je univerzální a vždy je jeho výroba efektivnější (rozuměj pro zákazníka levnější) než tzv. paformáty, tím spíše ty, které nelze na tiskový arch nějak slušně poskládat.

Pokud ale chcete něco atypického a přitom dodržet A formát, můžete si zvolit např. tisk naležato (vypadá to pěkně hlavně u brožurek, někdy i u knih, ale třeba u pevné vazby V8 je třeba zvážit, aby se konečnému zákazníkovi kniha v ruce dobře držela). Nebo je možné zvolit o trochu menší formát než je ten Ačkový. Třeba namísto A5 (148 x 210 mm) zvolíte 143 x 200 mm.

Objednávání formátu

Při objednávce nebo i online kalkulaci nezapomínejte na to, že první se u formátu vždy uvádí šířka, následně délka a tiskaři i knihaři uvažují v milimetrech. Takže A4 leták na výšku poptejte jako 210 x 297 mm, A4 brožuru na šířku naopak 297 x 210 mm.

Povrchová úprava

Často tisknu brožuru, dám si s tím práci a pak koukám, že v knihárně obálku ani nezalaminují. Samozřejmě se zeptám šéfa proč a odpovědí mi je, že klient si přeje ušetřit a ani přes naše doporučení lamino nechce. Upřímně vám radím – zde určitě nešetřete. Obálka (ale třeba i firemní složka) potřebuje lamino jednak kvůli vazbě, aby se při výrobě V1 (skobky) nebo V2 (lepená vazba) nepolámala, neušpinila, navíc tiskovina vydrží déle a obálka se zdá být na omak silnější a kvalitnější.

Něco navíc

Máte pěkný barevný katalog, který rozdáváte na veletrzích a váš obchodní zástupce ho používá při styku s klienty. Jenže ejhle, vaše přímá konkurence má obdobně pěkný katalog. Taky barevný tisk, pěkně velký formát A4, kde je vše čitelné. Tvrdší křídový papír a zalaminovanou obálku. Lepenou vazbu V2. Vašim cílem je tedy se od konkurence odlišit. Doporučuji parciální UV lak. Ano, je dražší a představuje trochu více práce s určením si, co má být parciálním UV lakem zalakováno (ideálně logo + jen vaše produkty, ne celé fotografie), ale věřte mi, splňuje svůj účel. Výroba navíc probíhá tak, že vůbec není problém objednat si například 700 katalogů - 500 z toho, které půjdou na veletrh nebo do stojánků v infocentru nechat bez parciálního laku a 200 zbylých, určených pro náročnější klientelu nebo klientelu, u kterých hrozí přechod ke konkurenci, nechat zušlechtit parciálním UV lakem.


Je toho moc, já vím. Raději se s vámi nyní už rozloučím a další tipy si nechám na příště, ať vás tím příliš nezahltím. Tak pěkný den!